Kinderen & de Tabletnek / Ipad-rug

Kinderen & de Tabletnek / Ipad-rug

Kinderen die vaak met tablets werken, kunnen grote problemen krijgen met hun nek door een verkeerde zithouding.

 

Dat kan ook gebeuren als ze op school tablets gebruiken. Om een zogenaamde tabletnek en rugklachten te voorkomen, moeten leerlingen beter letten op hun lichaamshouding.
Uit cijfers blijkt dat zich steeds meer kinderen bij de fysiotherapeut melden met nek-, rug- en hoofdpijnklachten. Zo’n 40% van de tieners heeft deze klachten.
En die klachten ontstaan vooral door het verkeerd gebruik van smartphones en tablets. In vaktermen wordt, in navolging van de ‘muisarm’, inmiddels gesproken over de ‘tabletnek’, de ‘gameboy-bochel’en de ipad-rug. Zo’n tabletnek ontstaat vooral doordat kinderen bij het werken en spelen op de tablet hun hoofd voorover laten zakken.
Daardoor trekt hun hoofd te hard aan de nekspieren. Normaal weegt een hoofd gemiddeld 5 kg, maar als we de kin op de borst hebben weegt het wel 27kg.
Dat is veel te zwaar voor onze nek. Dezelfde houding die je vroeger zag bij kinderen die fabrieksarbeid moesten doen.
Dat is voor kinderen extra schadelijk, omdat zij nog in de groei zijn. Hun wervelkolom is een soort bonsaiboompje, dat al te makkelijk in een onnatuurlijke stand kan gaan groeien. Fysiotherapeuten roepen ouders en leerkrachten daarom dringend op om de kinderen een juiste houding aan te leren.

Tips om klachten als een tabletnek te voorkomen:

•    Afwisseling: Laat kinderen regelmatig van houding veranderen. Na maximaal een half uurtje computer, gsm of tablet is het tijd voor andere bezigheden.
•    Buitenspelen: Voor kinderen in de basisschoolleeftijd geldt: laat ze zo vaak mogelijk buitenspelen en dan ook ECHT bewegen.
•    Tijdslimiet: stel als ouders of als leerkrachten een duidelijke scherpe tijdslimiet in voor tv-kijken, computeren en smartphone/ tablet gebruik.
•    Houding aan het bureau: voor thuis maar ook voor op school zorg dat een bureau de goede hoogte heeft. De ellebogen moeten, als een jongere recht op zit, goed op het blad kunnen leunen.. zit goed recht op de stoel, voel of je voeten goed op de grond staan, gebruik je rugleuning en houd de tablet zeker twee handbreedtes van je gezicht af.
•    Ipad gebruik: laat kinderen niet altijd zitten met de ipad maar ook eens op de buik liggen tijdens het gebruik van de Ipad. Gelijk een goede manier om de rug en nekspieren te trainen.
•    Geef het goede voorbeeld als ouder of leerklacht.
Mocht er uiteindelijk toch nog klachten ontstaan, dan zou een fysiotherapeut ingeschakeld kunnen worden.

 

Bron afbeeldingen: www.zitmetpit.nl

 

Contactformulier